*Lóbarátok barátságos lovas portálja. Tanulj meg a lovak nyelvén élni!!!*
*Lóbarátok barátságos lovas portálja. Tanulj meg a lovak nyelvén élni!!!*
NE LOPJ!!!
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Hírdetések
 
Ajánló
 
A Tavasz, meg a Ló
 
Lósport
 
Társalgó
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Boltok
 
Lovaskultúra
 
Magazin
 
Ló és Ember
 
Barangolás
 
PC

 
Pony Club
 
Szavazás
Mi kell az oldalra?

Több lovas kép
Lovas extrák
Több kép jobb vagy bal oldalra
Több kép a főoldalra
Nevelde
Szerintem így jó, ahogy van
Ezen gondolkodnom kell
Néhány hasznos menü
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Hírességek
 
Idomítás
 
Lovaslétesítmény
 
Íratkozz fel!!!
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
Ló nemek
 
Lóútlevél
 
A ló és pónitartás
 
Lovas portálok
 
Lovas extrák
 
Okoskodó a lovakról, everylóvilág
 
Vágtass!!!
 
Lovasterápia

Lovasterápia

Cikkek:

- Gyógylovaglásról

Rétháti Györgyi, gyógytornász-hippoterapeuta lovasterápia
lovasterápiaKalina Katalin gyógytornász-hippoterapeuta

Magyar Gyógytornászok Társasága Hippoterápiás Munkacsoport
Budapest


GYÓGYLOVAGLÁS

Terápia, fejlesztés vagy rekreáció?

Meghatározás

A lovasterápia vagy más néven gyógylovaglás egy gyűjtőfogalom, mely szakember által, speciálisan képzett ló közreműködésével végzett gyógyító – fejlesztő eljárások összességét jelenti. A gyógylovaglás tehát nem lovaglást jelöl a szó sport vagy hétköznapi értelmében, de pontosabb elnevezés híján ez a szó használatos.

Szakemberek

A kompetencia kérdése feltétlenül tisztázandó, mert a szakszerűtlenül végzett kezelések súlyosan veszélyeztetik a pácienseket. A hazai és nemzetközi irányelvek alapján le kell szögeznünk, hogy beteggel, fogyatékos személlyel kizárólag az foglalkozhat lovon, aki alapdiplomája folytán
ló nélküli kezelésre is jogosult lenne az adott sérült esetében.

Ez a szakmai színvonalat és a betegek érdekeit is védi, engedni belőle nem szabad.

Irányzatok lovasterápia

A gyakorlatban a lovasterápia két nagy irányzatra különül el: hippoterápiára és gyógypedagógiai lovastornára / lovaglásra. A beteganyag, a terapeuta végzettsége és a kezelés típusa, célja határozza meg, hogy konkrét esetben melyikről beszélünk. A fogyatékosok sportlovaglása már nem a rehabilitáció, hanem a rekreáció ill. parasport tárgykörébe tartozik.


 
A hippoterápia orvosi javaslat alapján lóháton végzett, neurofiziológiai gyógytorna kezelés. Ennek értelmében csak olyan gyógytornász végezheti, aki alapos elméleti és gyakorlati lovas ismeretekkel rendelkezik, elsősorban a ló mozgásáról. A heti 1-2 alkalommal végzett, 15-20 perces kezelés során kihasználjuk a lépésben menő ló hátának egyenletes, ritmusos, ciklusosan ismétlődő 3 dimenziós lengéseit, melyek a beteg felsőtestére áttevődnek és azt a normál járásra jellemző mintában késztetik mozgásra. A hippoterápia indikációi elsősorban neurológiai illetve neuro-traumatológiai kórképek, tünetek, mint pl. a központi idegrendszeri eredetű bénulások, mozgászavarok, izomtónus zavarok, koordinációs- és egyensúly problémák. A foglalkozás szigorúan egyénre szabott, így nem beszélhetünk általános hippoterápiás gyakorlatokról, kezelési sémákról. A kezeléseket minden esetben precízen dokumentálni kell. A hippoterápia eredményességét – a többi neurológiai gyógytorna kezeléshez hasonlóan – funkcionális tesztek és skálák segítségével mérjük. Ezek konkrét számadatokkal is képesek igazolni munkánk sikerét. 
 
A (gyógy)pedagógiai lovastorna és lovaglás célja az általános vagy egy-egy részterületre korlátozódó fejlesztés, nevelés, szocializáció. Elsősorban értelmi, érzékszervi fogyatékosok, vagy viselkedési, tanulási zavarokkal küzdő gyermekek alkotják a tanítványok körét. A (gyógy)pedagógiai lovaglás döntő motívuma a ló partnerként, társként való elfogadása, a lóért és a többi lovasért való felelősségvállalás, a fegyelmezett, kitartó munka. A többnyire csoportos foglalkozás fejlesztő lovastorna-gyakorlatokat vagy könnyített követelményrendszerű lovaglást jelent. Magától értetődően a gyógypedagógiai lovaglást is szüséges dokumentálni, a szakma szabályai szerint.
 

Standardok, minőségbiztosítás lovasterápia

A szakszerűen végzett lovasterápia igen széles körű, gondos szervezést tesz szükségessé és igen költséges. Már a minimum standardoknak megfelelő személyi és tárgyi feltételek megteremtése és folyamatos biztosítása is nagy összegeket emészt fel.


 
Személyi feltételek: egy vagy két terapeuta, egy lóvezető, lókiképzői háttérmunkával egy lovasedző.
Tárgyi feltételek: szeparált karám vagy fedett lovarda, erre a célra szolgáló lófelszerelés, valamint egy speciálisan képzett és tréningeztetett ló.
 


Szakember képzés lovasterápia


Magyarországon az akkreditált továbbképzést a Magyar Lovasterápia Szövetség biztosítja a megfelelő diplomával rendelkezők számára, együttműködve a Német Lovasterápia Kuratóriummal (DKThR), a Magyar Gyógytornászok Társaságával, a Magyar Gyógypedagógusok Egyesületével, a Magyar Lovas Szövetséggel és a Pannon Lovas Akadémiával.

A képzés végén szakmai elméleti és gyakorlati vizsga, lovas elméleti és gyakorlati vizsga, valamint szakdolgozat védés vár a hallgatókra.

Hazánkban jelenleg 38, államilag elismert oklevéllel rendelkező, vizsgázott lovasterapeuta van (gyógytornászok és gyógypedagógusok).


További  információ


Az érdeklődők figyelmébe ajánljuk a www.gyogytornasz.hu honlapot, ahol bővebben is olvashatnak a hippoterápiáról.


- Terápiás lovaglás hatásai

 

 

A terápiás lovaglás - lovagoltatás - számos olyan elemet tartalmaz, mely lehetővé teszi gyermekeink komplex fejlesztését egy olyan területen, ahol a ló nem eszköz, hanem aktív cselekvőtárs. Ez olyan motiváló tényező a gyermek számára, mely áthatja és pozitív irányba tereli a foglalkozások hatékonyságát, hangulatát.

A hatásokat a következő csoportokba tudjuk sorolni:

- fizikai hatások

- pszichológiai hatások

- szociális hatások

- nevelés, oktatás elősegítése

 

Egyensúly javítása

Ahogy a ló mozog, a lovas folyamatosan “kibillen” egyensúlyából, s ennek következtében a lovas izmainak egyszer meg kell feszülniük, máskor pedig el kell lazulniuk az egyensúly visszanyerése érdekében. A gyakorlatok olyan izmokat is megmozgatnak, melyek a hagyományos fizikai terápia “számára” elérhetetlenek. A ló háromdimenziós ritmikus mozgása hasonlít az emberi mozgásra járás közben. A lovon való elhelyezés, elhelyezkedés változtatásával különböző izmokat tudunk “munkára bírni”. A ló megállítása és elindítása, jármódjainak és haladási irányának változtatása még inkább jótékony hatással van a beteg szervezetére.

Megerősödő izmok

Az izmok a megnövelt terhelés hatására egyre inkább megerősödnek. Annak ellenére, hogy a lovaglás “csak” egy gyakorlat, a lovasok számára mégis ez egy örömteli tevékenység, melynek eredményeként tűrőképességük és motiválhatóságuk megváltozik.

Koordináció, gyorsabb reflexek, átgondolt cselekedetek

A lovaglás nagyobb koordinációt követel meg a lovastól annak érdekében, hogy a ló is megértse a lovas kívánalmait. A ló minden jelzésre azonnal reagál, így könnyen felismerhetjük, hogy mikor alkalmazunk helyes “segítségeket”. A ló befolyásolását elősegítő mozdulatok ismétlése, a ló irányítása gyorsítja a reflexeket, s javítja a cselekvések megtervezésének folyamatát.

Az izületek mozgási lehetőségei

Ahogy a görcsösség csökken, úgy lehet a mozdulatok “választékát” növelni, melyek a lóra való fel- és leszállásból, a ló ápolásából és a kezelések során végzett gyakorlatokból is továbbfejleszthetők.

Rendellenes mozgások csökkentése

Amennyiben sikerült a görcsösséget mérsékelni, feloldani és az elvégezhető feladatok sorát is kibővíteni következő lépésként megpróbálhatjuk az abnormális mozgások megszüntetését. A lovaglás alatt alkalmazott relaxációs technikák szintén hasznunkra válhatnak.

Görcsös izmok feloldása

A lovon való ülés a combizmok ellazulását és megnyúlását is “megköveteli”. A combizmokat a lóra szállás előtt el kell lazítani. Egyes esetekben előfordulhat az is, hogy a terápiás foglalkozásokat egy “keskenyebb”, majd a későbbiek folyamán egyre “szélesebb” lovon végzik el. A lovaglás során különböző izmokat tudunk megnyújtani, illetve megerősíteni:kengyellel való lovaglás esetén a sarok vízszintesen tartásával, a sarok lenyomásával a bokaszalagokat és a vádli izomzatátaz egyensúly, illetve a helyes tartás fenntartásának érdekében végzett mozgásoktól a hasi- és a hátizmokata lovon végzett rutin feladatok, valamint a kantárszár használatával, kézbentartásával a kar és kéz izmokat

Görcsösség csökkentése

Sokféle ülésmódot fejlesztettek ki annak érdekében, hogy a betegek görcsösségét megszüntessék vagy feloldják:a ló ritmusos mozgásával csökkenthető a beteg görcsös tartásaa ló melege elősegítheti a nyugodt lelkiállapot kialakulásáta lovagló ülésben való elhelyezkedés segíti az alsó végtagokban lévő feszítőizmok görcsösségének oldásáta kantárszár tartása a hajlítóizom görcsösségének csökkentésében segít a felső végtagokbana fáradtság - nyugalmi állapot megteremtésével - szintén elősegíti a görcsösség feloldását

Légzés és keringés javítása

Annak ellenére, hogy a lovaglást alapvetően nem tekintik igazi “testgyakorlatnak”, az ügetés és a vágta mégis jó hatással van a keringési rendszer javítására.

Jobb étvágy, hatékonyabb emésztés

Mint minden testmozgás a lovaglás is fokozza az éhségérzetet ( étvágyat gerjeszt ), elősegíti az emésztést.

Szenzoros integráció

A lovaglás során a lovas külső környezeti ingerekre való reakciója is javítható:a szaglással, tapintással, hallással szerezhető érzékek az érintés, illetve a környezeti “hatások” segítségévelaz egyensúlyi helyzet a ló jármódjának, illetve a mozgás irányának változtatásávala látás a ló irányításával befolyásolható

A külső ingerek a lovaglás során együttesen lépnek fel, s ezzel elősegítik a proprioceptorok ( azon receptorok, melyek információt juttatnak el izmaink, ínszalagjaink, izületeink részére ) működését.

 

A jó közérzet általános érzése

A szabad levegőn - távol a kórháztól, az orvosi rendelőtől, esetleg otthontól - végzett gyakorlatok elősegítik a jó közérzet kialakulását, állandósulását.

Önbizalom javulása

A beteg önbizalma a lovaglási, cselekvési képességek - melyeket általában ép, egészséges, munkaképes emberek végeznek - tanulásával folyamatosan növelhető.

Külvilág iránti érdeklődés

A betegségük következtében “bezárkózott” emberek részére a világ lekicsinyül. A lovaglás növeli az érdeklődést a külvilág iránt ( mi történik a lovas körül ), s így lehetőség nyílik a világ lóhátról történő “felfedezésére”.

Érdeklődés növelése a saját környezete iránt

A lovaglás izgalma és a gyakorlatok befolyásolják a lovast, s felbátorítják őt, hogy megossza élményeit másokkal is.

Kockázatvállalás, felelősségérzet

A lovaglás nem veszélytelen sport. A lovas a tanulás során megismeri a félelmet, a kockázatot, ugyanúgy, ahogy megpróbál új ismereteket szerezni, vagy esetleg más pozíciókat is kipróbálni a lovon.

Nagyobb türelem

A betegnek meg kell tanulnia türelmesnek lenni mialatt megpróbálja befolyásolni a lovat, hiszen a ló is saját gondolatvilággal rendelkezik. A türelem eredménye egy összehangolt munka ló és lovas között. A lovaglási “alapelvek” átismétlése szintén segítségünkre lehetnek abban, hogy türelmesebbek legyünk.

Érzelmek kontrolálása, önfegyelem

A lovas gyorsan megtanulja, hogy egy “rendezetlen”, kontrollálatlan lovas “rendezetlen” lovat is jelent. A kiabálás, a sírás és az érzelmi kitörések “felzaklatják” a lovat, melynek következtében a ló félelemmel érezhet lovasa iránt. A lovas megtanulja érzelmeit kontrollálni, majd később helyesen is fejezi ki őket.

“Egészséges ember” érzése

A különböző képességek nehézségek szerinti megtanulása - akárcsak az egészséges emberek esetében - a teljesen “ép" ember érzését keltik a betegben.

Figyelem összpontosítása

A lovas egyre inkább kontroll alatt érzi saját világát úgy, ahogy befolyást gyakorol egy élőlényre.

 

Barátság

Igaz, a lovaglás egy önállóan végzett tevékenység is lehet, a lovasok általában mégis kisebb csoportokba szerveződnek. A lovasok megosztják egymás közt a lovak iránt érzett szeretetüket, lovaglások során szerzett tapasztalataikat, s ez megfelelő alapja a barátságnak.

Tisztelet és szeretet az állatok iránt

A lovak nagy figyelmet és törődést igényelnek. A lovasokban először érdeklődés alakul ki a lovak iránt, ami a későbbiekben törődéssé alakul át. Ennek megfelelően a legelső dolog mindig a lovak szükségleteinek kielégítése lesz.

Élvezet

Semmi kétség a felől, hogy a lovaglás egy örömteli sport. Minden egyes foglalkozás alkalmával a lovasok izgalommal és örömtelien érkeznek meg a lovardába.

“Gyógyító” olvasás

Mielőtt megismerkedünk a betűk, az olvasás világával alapvető dolog, hogy megtanuljuk felismerni a különböző formákat, méreteket és színeket. Ezek a “feladatok” a lovon sokkal könnyebben és gyorsabban végezhetők el különféle játékok segítségével. A tanulás folyamán sokkal kisebb ellenállásba ütközünk, ha a lovas tudja, hogy ez mind a lovaglás része. Alkalmazhatunk különböző jeleket, egymás után különálló szavakat olvashatunk, megtanulhatjuk a legfontosabb jelek, figyelemfelhívó táblák ( stop, veszély, kijárat ) jelentését is, melyek lényegesek a mindennapi életben.

“Gyógyító” matematika

A számolás különböző módokon tanítható meg a betegek számára. Ilyenek például:mennyit lépett a ló?hány fa van a lovarda körül?hány füle és lába van a lónak?

A számok közötti különbség az összehasonlítások révén fejlődik ki ( pl.: hány lába van a lónak és hány lába van az embernek ). Az összeadás és kivonás játékok segítségével tanítható meg ( pl.: számozott hab-kockák eldobása, majd az így kapott számok összeadása és kivonása )

Tevékenységek megtervezése

Néhány dolog, mint például a ceruza megfogása és használata nagyon egyszerűnek tűnik számunkra, pedig ez “hatalmas” feladat a szervezet részére. Minden egyes tevékenység legfontosabb eleme, hogy sorrendet tudjunk felállítani az egyes részfeladatokra vonatkozóan. Ezek a képességek szintén fejleszthetők a lovaglás során ( pl: akadálypálya használata ).

Vizuális, térbeli érzékelés

Ez a képesség magában foglalja a formák és terek közötti különbségek, összefüggések, illetve a formák és környezet közötti kapcsolat megértését. Az itt elvégzendő gyakorlatok a következő ismereteket érintik:

             irányok megkülönböztetése ( jobb, bal )

             térlátás, tér érzékelés, mely segítséget nyújt azon formák megkülönböztetésében, melyek alakra nagyon hasonlítanak,  ám térbelileg különbözőek ( pl.: h és b )

             forma érzékelése ( pl.: h és m )

             vizuális, sorozatos emlékezés ( p.: emlékezés egy szimbólumra, hogy az adott sorban hol helyezkedett el )

Megkülönböztetés

A lovas megtanulja, hogy mi a különbség nagyon fontos és kevésbé fontos ingerek a környezetében. Ez a képesség a lovaglás során fokozatosan, a lovastudás fejlődésével alakul ki. A lovas megtanul figyelni ló környezeti ingerek hatására bekövetkezett reakcióira.

A gyógylovagoltatás során törekedni kell arra, hogy a gyermek, és a ló között egy meghitt, bensőséges és bizalommal teli kapcsolat alakuljon ki. A lovagoltatás előtt a szülőkkel, vagy a pedagógussal történő személyes találkozás alkalmával tájékozódunk a gyermekek egészségügyi állapotáról, a lovagláshoz való hozzáállásukról

Forrás: www.lovasterapia.iweb.hu  

 


A segítség lóháton érkezik

A segítség lóháton érkezik

Fantasztikus élményben volt részünk, amikor látogatást tehettünk a Hippoterápia Gyógylovaglás és Lovastorna Alapítványnál és részt vehettünk az egyik foglalkozáson. (Galéria)

Ezúton is szeretnénk köszönetet mondani Dr. Tatárné Laurencz Eszti néninek, és fiának Tatár Andrásnak, akik segítségünkre voltak abban, hogy ez a cikk létrejöhessen.lovasterápia

 Az Alapítvány 1993 óta működik, a foglalkozásoknak a Nemzeti Lovarda ad otthont. Szerencsére a Lovarda igazgatója, Pruttkay Zoltán, nem "csak" a lovakat, hanem a gyerekeket is nagyon szereti, így az Alapítvány nagyon sok segítséget kaphat. Mára már külön terápiás helység, öltöző, és ami nagyon fontos, egy akadálymentesített mosdó is a csoport rendelkezésére áll és segíti a foglalkozások kényelmét és nyugalmát.

Az Alapítvány magánkezdeményezésből indult és máig így működik. Az alapötlet Tatár Andrástól származik, aki lovastorna versenyzőként egyik külföldi útja során találkozott a módszerrel. Hazatérve felvetette édesanyjának a gondolatot, hogy a lovastorna lovakkal itthon is meg lehetne próbálni a gyógylovaglás elindítását. Az indulótőkét egy Suzuki robogó elárverezéséből befolyt összeg adta, amelyet András az egyik versenyen nyert.

 lovasterápia
További motivációt adott, hogy az egyik versenyző fogyatékos kishúga minden edzésen jelen volt és figyelte a munkát, mígnem egyik alkalommal a kislányt is lóra ültették, amit természetesen nagyon élvezett. Rendszeres próbálkozások után, nagyjából három hónappal később jelentős haladás mutatkozott a kislány fejlődésében. Ez további indíttatást adott arra, hogy a mozgássérült és értelmi fogyatékos gyermekek számára széles körben megnyílhasson ez a lehetőség.

A gyógylovaglás tehát kezdetét vette és folyamatosan egyre ismertebbé, és népszerűbbé válik. Jelen pillanatban 50 gyermek van előjegyezve egészen a szeptemberi tanfolyamokig! Sajnos a jogi környezet Magyarországon még nem teszi lehetővé a gyógylovaglás normatív támogatását, így tevékenysége bővítésére az Alapítványnak csak szűkösen állnak rendelkezésre anyagi eszközök.

 lovasterápia
Pedig a módszer hatékonyságát egyre többen ismerik meg és ismerik el. Természetesen nem csodatételről van szó, Eszti néni úgy fogalmazott, hogy a gyógylovaglás egy láncszem a többi terápiás kezeléssel összefonódva.

Az általunk megtekintett órán halmozottan sérült és nehezen kezelhető gyermekek vettek részt. A terápiás lovaglás tulajdonképpen csak bizonyos esetekben ellenjavallt, szőrallergiás, epilepsziás, illetve rohamoktól szenvedő vagy igen súlyos gerincbántalmakban szenvedő gyermekeknél nem alkalmazható. Természetesen egyéb esetekben is különbözőek az elért eredmények. Vannak olyan fokon sérült gyermekek, akiknél csak sikerélményt okoz a lovaglás, ezt sem szabad azonban lebecsülni, hiszen a gyerekek számára kitárul a világ, egy teljesen más környezetbe csöppennek, ahol rengeteg inger éri őket.

Ez már önmagában is nagyon fontos, még akkor is, ha az állapotukban nem következik be konkrét javulás. Ezek az alkalmak ünnepek a gyerekek számára, elég csak a csillogó szemekre, örömtől kipirult arcocskákra nézni. A kezdeti félelmek pedig hamar elpárolognak.

lovasterápia Ugyanakkor sok olyan eset is van, amikor igen jelentős fejlődés figyelhető meg a gyógylovaglásnak köszönhetően. A lovon végzett gyakorlatok, a ló egyenletes mozgása, a közvetlen fizikai kontaktus segít ellazulni, feloldani a görcsös izmokat, az élmény és sikerélmény pedig további motivációt ad és azoknak a gyermekeknek a figyelmét is felkelti, akik egyébként saját külön világukba zárkóznak. Autista gyermekek szüleitől például sok visszajelzés érkezik arról, hogy a lovaglás után a gyerekek könnyebben kezelhetőek, a külvilág ingereit jobban elfogadják.

A ló hátsó lábainak mozgása leképezi az emberi járást, ily módon még egy lebénult emberrel is megéreztethető a járás ritmusa, jellege. A gyógylovaglás során ezért is fontos, hogy nem nyereg, hanem speciális heveder és puha takaró kerül a ló hátára, így a fizikai kapcsolat közvetlenebb, a gyerekek érzik az állat melegét, testének ringatózását. Nélkülözhetetlen alapfelszerelés továbbá a gyerekek fejére kerülő kobak, amely a védelmet szolgálja. Fontos az is, hogy csak lelovagolt vagy futószárazott lóval szabad gyakorolni, amelyik energiáit már levezette, és higgadtan tud a gyerekekkel együtt dolgozni.

lovasterápia A sérült gyermekeknél nagyon fontos, a gyógytornász közreműködése is, aki általában a csoporttal érkezik a foglalkozásokra és sokszor ő az aki kezdetben szintén lóra ül a gyerekekkel. Ô végzi a gyerekek előkészítését, előlazítását. Számos fogyatékos, vagy nehezen kezelhető gyerekekkel foglalkozó iskolával, intézménnyel évek óta tartó rendszeres kapcsolatot tart fenn az Alapítvány, de sok szülő maga hozza el a gyerekeket egyénileg. Ezeken az órákon megfigyelhető, hogy a szülők is mennyire felszabadultak lesznek, számukra is egyfajta kikapcsolódás látni a gyerekek örömét.

Ez nem is csoda, hiszen az Alapítvány kulcsfontosságúnak tartja azt, hogy az órák kedélyes és vidám légkörben teljenek. Ezt egyébként mi is igazolhatjuk, a sok nevetés, öröm igazán kedvessé teszi az amúgy komoly munkát.


lovasterápiaÉrdekes volt látni a hiperaktív gyerekek foglalkozását is. Az ő esetükben a lovaglás komoly fegyelmező erővel bír, már napokkal a lovaglás előtt is. És valóban, a máskor nehezen kezelhető gyermekek türelmesen várakoztak a sorukra, és pontosan és fegyelmezetten teljesítették a feladatokat. Meglepő volt az hallani, hogy ez volt az első órájuk. Igazán irigylésre méltó bátorsággal és biztonsággal ültek a lovon, és persze nagyon boldogan hajtották végre a gyakorlatokat.

Egy foglalkoztatási egység 8 órából áll, a gyerekek hetente egy foglalkozáson vesznek részt. Beiratkozni csak orvosi igazolással lehet, tehát nagyon fontos, hogy a kezelő orvos is ismerje és javasolja a terápiát. Szerencsére az orvosok között egyre többen fedezik fel a módszer hatékonyságát, de ez a kör mindenképpen szélesítésre szorul még. Életkori maximum nincs megkötve, de 4-5 évesnél fiatalabb gyermekek számára nem javasolják a programot. Jelenleg két szklerózis multiplexben szenvedő felnőtt résztvevője is van a programnak.

lovasterápiaMiután egy kisgyerek számára kijelölt idő lejár, a lovat meg kell simogatni, megköszönni munkáját. Ezt a gyerekek általában nagyon élvezik és a répakarikák, kockacukor-darabok is szépen fogynak, Kola legnagyobb örömére (ebben az élményben szerencsére nekünk is részünk lehetett).

 Kola 19 éves, korábban eredményes lovastorna ló volt. A lovastorna lovak teljes mértékben alkalmasak erre a feladatra, hiszen hozzá vannak szokva ahhoz, hogy akár többen is egyszerre gyakorlatokat végeznek a hátukon, miközben ők fegyelmezetten és nyugodtan róják a köröket. Természetesen a sérült gyerekekkel való munkára nem minden kiöregedett lovastorna ló használható. Semmiképpen nem szabad sérült, sánta lovat alkalmazni, hiszen így pont a járás egyenletes hullámzása veszne el. A feladatra csak kifejezetten nyugodt és teljesen megbízható ló alkalmas, amely minden helyzetben megőrzi higgadtságát.

lovasterápiaSzerencsére Kola pontosan ilyen ló, ennek köszönhetően a kezdetektől a csapat tagja. Eszti néni elmesélte az első találkozás megható történetét. Az első alkalommal több tolókocsis gyereket toltak be, akik örömüknek, kíváncsiságuknak zajosan, sokszor artikulátlanul kiáltozva adtak hangot. A tolókocsik fémes csillogásától, zajától, a hangoktól a lovak először megijedtek. Eszti néni ekkor bevezette Kolát két tolókocsi közé, hogy a gyerekek megsimogathassák a fejét. Az egyik kisgyerek azonban nem tudta annyira kinyújtani a kezét, hogy elérje Kolát, aki erre a tenyeréhez hajtotta a fejét. Alighanem e a gyönyörű pillanat lehetett Kola új pályafutásának kezdete...

 Az egyre nagyobb érdeklődésre való tekintettel több ilyen remek ló kellene még, de az Alapítványnak az emberhiány is folyamatos problémákat okoz. Jövőre remélhetőleg újra beindulhat az oktatói tanfolyam, amely három éven keresztül sikeresen képezte ki a terápiás lovasoktatókat, ezidáig összesen 180-at!

lovasterápiaEgy féléves tanfolyamról van szó, amelynek során a jelentkezők elsajátíthatják az alapokat. Szerencsére itt is nagy az érdeklődés, a legszélesebb körből, gyógypedagógusok, konduktorok, állatorvosok, agrármérnökök és szerencsére egyre több orvos is jelezte részvételi szándékát a jövőben. A képzés azért is nagyon fontos, mert az országban számos helyen léteznek a terápiás gyógylovaglás megvalósítására irányuló kezdeményezések. Az Alapítvány minden esetben csapatmunkát javasol; az ideális az, ha lovas szakember, gyógytornász és a beutaló orvos együttműködik a program során, szükség szerint további segítőkkel kiegészülve.

 Magyarországon a gyógylovaglás nincs még egységesítve, így az oktatói tanfolyam résztvevői is inkább az induláshoz feltétlenül szükséges alapokat sajátíthatják el. Külföldön, Ausztriában például a hippoterapeuta oktatói kurzus több éven át tart, a tananyag komoly lovas és rehabilitációs részt is tartalmaz és a tanfolyam szigorú vizsgákkal zárul.

lovasterápiaA terápiás lovasoktatói tevékenység hivatalos szakmaként való elismeréséhez a tevékenység széles körű és magas színvonalú végzése, szakmai garanciák és megfelelő érdekképviseleti szerv megléte lenne szükséges. Ebben az esetben talán a várt anyagi támogatás is megérkezne az illetékes hatóságok részéről. Magyarország még így is előnyös helyzetben van, hiszen a szomszédos országokban igen kevés hasonló kezdeményezés található.

 További probléma az is, hogy sok jó kezdeményezés elhal a felmerülő nehézségek miatt, hiszen nem könnyű lovat tartani, a foglalkozások megtartásához szükséges nyugodt körülményeket biztosítani és természetesen az anyagi terhek sem elhanyagolhatóak.

Az oktatói tanfolyam újraindításáig az Alapítvány különböző forrásokból igyekszik megoldani az emberhiányt. Versenyzők, szociális munkás hallgatók, a lóápoló képző iskola tanulói és önkéntesek segítenek be átmenetileg. Természetesen a lovas szakértelem mellett elengedhetetlen a gyermekszeretet, a kemény munka és elhivatottság a segítők részéről is.

Az Alapítvány köszönettel fogadja önkéntesek jelentkezését és a nagy segítséget jelentő adományokat.

Hippoterápia Gyógylovaglás és Lovastorna Alapítvány
Számlaszám: Kereskedelmi és Hitelbank 10200885-32618352-00000000
Adószám: 18046612-2-42
Az Alapítvány székhelye: 1146 Budapest, Hungária krt. 198.
Telefon/üzenetrögzítő/fax: (1) 438-01-64
E-mail: info@hippoterapia.hu

Bogár Orsolya és Török László
2003. április 24.
Forrás: zoldmagazin.hu

- Lovak a gyógyulás szolgálatában

- Lovastorna:

Lovak a gyógyulás szolgálatában

A lovasterápia ma még kevesek által ismert és hozzáférhető segítség, pedig érzelmi és pedagógiai előnyei nem elhanyagolhatóak, és a lovaglás komoly mozgásterápiát is jelent. A hippoterápia vagy a fejlesztő lovassport sokaknak jelentős életminőség-javulást hoz.

Már 1919-ben kipattant az ötlet lovasterápia

Hazánkban a közvélemény előtt szinte ismeretlen fogalom az állatokkal segített terápia. Ez szomorú, hiszen a módszerben rejlő lehetőségek sokkal nagyobbak annál, hogy csak a gyógyító, nevelő szakma képviselőinek szűk csoportja foglalkozzon a témával.
A sajtóban néha előkerül egy-egy adat arról, hogy mennyivel jobbak a házi kedvencet tartó gazdik életkilátásai, hiszen az állat jelenléte, ragaszkodása, szeretetigénye csökkenti a stresszt, így segíthet a pszichoszomatikus betegségek megelőzésében. Amióta megjelentek a kínálatban az ismeretterjesztő televíziós csatornák, egyszer-kétszer találkozhattunk a képernyőn az állatokkal végzett segítő tevékenységek bemutatásával: segítő kutyákkal, terápiás lovaglással, börtönlátogató macskákkal. Úgy gondolom, hogy ez nagyon kevés, főleg ahhoz képest, ami tőlünk nyugatra folyik.

Német és angol nyelvterületen ez a "tudomány" szinte mozgalommá vált. Gyerekek és felnőttek ezrei köszönhetik a segítő állatoknak és az állatokkal dolgozó önkénteseknek vagy szakképzett terapeutáknak, hogy életminőségük jó irányba változott.
A washingtoni Szent Elizabeth Kórházban már 1919-ben tervszerűen vontak be állatokat a mentálhigiénés programba. Az állatok azóta is folyamatosan segítik a gyógyító munkát ebben az intézményben. A XX. század elején a német dr. R. Pickenbach megjelentetett egy dolgozatot  A lovassport hatása az emberi szervezetre címmel. Ugyanebben az időszakban Angliában fölismerték, hogy a sérült emberek lovagoltatása nagy lehetőségeket rejt magában. Később Oxfordban tervezett lovasterápiás kezelést nyújtottak az első világháborúban megsérült veteránok számára. A lovasterápia mind német, mind angol nyelvterületen egyre nagyobb tudományos hátteret kapott, bár a század közepéig főleg mozgásterápiának tekintették, a terápiás lovaglás gyógypedagógiai szemlélete csak a hatvanas években kezdett tért hódítani.
A hatvanas években Angliában, az Amerikai Egyesült Államokban és Németországban is megalakultak a helyi lovasterápiás szervezetek. Kirajzolódtak a lovasterápia különböző szakágai, szakkönyvek, folyóiratok jelentek meg ebben a témában. 1974 óta rendszeresen lovasterápiás konferenciákat, legközelebb 2003-ban, Magyarországon tartják ezt a nemzetközi érdeklődésre számot tartó eseményt.


Miben segít a lovasterápia?


A lovasterápiát neurológiai betegségek, ortopédiai problémák, pszichés zavarok, érzelmi és mentális zavarok, érzékszervi fogyatékosságok esetén alkalmazzák. A lovasterápia a ló, a lovaglás és a lóval való foglalkozás hatásait használja fel gyógyításra, fejlesztésre. A lovasterápia több ágát különböztetjük meg, attól függően, hogy milyen problémával érkezik a páciens és hogy milyen módon, milyen célkitűzéssel foglalkoznak vele.

A hippoterápia mozgásszervi rendellenességek, tartás és mozgási funkciók hibája esetén használatos terápiás eljárás. A gyógyító munkát hippoterápiás végzettségű gyógytornász vagy szomatopedagógus (mozgásszervi betegekkel foglalkozó gyógypedagógus) végezheti. A terápia során a ló lendületes lépésben halad, hosszú, vagy rövid száron. A gyógyító hatás abban rejlik, hogy a ló háromdimenziós mozgása nagyban hasonlít az emberi mozgáshoz, így olyan tartási és egyensúlyreakciókat vált ki a lovasból, amelyek egészséges járás esetén automatikusan kiváltódnak. A központi idegrendszer így megkapja azokat az ingereket, amelyek járáskor alakulnának ki. Az így keletkezett érzékleti és mozgásos hatások segítik a megfelelő izomtónus kialakulását, az egyenes testtartás és az optimális mozgásminták létrejöttét.

A gyógypedagógiai lovaglás és lovastorna fejlesztő, nevelő célzatú terápiás eljárás.
Lehet egyéni vagy csoportos foglalkozás lovasterapeuta végzettségű gyógypedagógus vagy pszichológus vezetésével. Értelmi fogyatékosoknak, tanulási és/vagy viselkedészavarral, kommunikációs illetve pszichés problémákkal küzdő gyerekeknek (és felnőtteknek) ajánlják.
A foglalkozás során a résztvevők megtanulnak lovagolni, voltizsálni (a ló hátán különböző gyakorlatokat végezni) is, de a terápiás célt mindig fontosabb, mint a sport maga. A ló mindhárom jármódját használják (lépés, ügetés, vágta), dolgozhatnak nyereggel, szőrén vagy voltizshevederrel. Voltizsálás során a paciensek tornagyakorlatokat sajátítanak el álló, illetve járó lovon. A terápia szerves része a ló gondozása, ápolása, ami komoly pedagógiai hatást vált ki, hiszen növeli a gyermek felelősségtudatát, kötelességtudatát, és fejleszti szociális érzékét.

A parasport a sérült emberek sportja. A lovaglást különböző fogyatékossággal élő emberek is képesek jól elsajátítani. Nem ritka, hogy a terápiás folyamat során megtanult lovaglás lesz a beteg hobbija. A lovaglás a fogyatékosoknak is biztosítja a hasznos szabadidős tevékenységet, sportolási, versenyzési lehetőséget. Díjugratás, díjlovaglás, fogathajtás területén is jól szerepelhetnek fogyatékos versenyzők. A sportolókkal magasan képzett lovasedző foglalkozik.


Lovasterápia Magyarországon

 lovasterápia
Hazánkban még a lovasterápia szó egységes értelmezése sincs meghatározva, sok szakember tévesen használja a különböző szakágak neveit. Hiányoznak a szakmai irányelvek, nincsenek szabályozva a személyi és tárgyi feltételek sem. Nagyon nagy igény mutatkozik a gyógylovaglás minden formája iránt, annak ellenére, hogy többnyire sem a háziorvosok, neurológusok, sem az érintettek, sem a szülők nincsenek tisztában a terápiás módszer lényegével. Az is előfordul, hogy valaki megfelelő képzettség és tárgyi feltételek nélkül vág bele hippoterápia végzésébe. A lovasiskolák 1-2%-ában folyik ilyen tevékenység, de ott is csak zökkenőkkel, hiszen fedett lovardák hiányában az időjárás nagyon erősen befolyásolja a terápiás munka menetét.

Pénz, paripa...

Ez a két dolog kell a lovasterápia kivitelezéséhez, na és jól képzett terapeuták. Gyógytornász által vezetett hippoterápia az országban egyelőre öt helyen működik, ennek főleg anyagi okai vannak. A terápia költségeit többnyire a szülőknek kell fedezniük, kivéve, ha a küldő intézmény valamilyen forrásból tud a betegek után fizetni. A gyógypedagógiai lovaglás helyzete valamivel jobb, mert az oktató-nevelő intézmények költségvetésükből vagy pályázati pénzekből áldoznak erre.
Lovasterápiás munkát csak komoly felkészültséggel, előképzettséggel lenne szabad folytatni, de ezt sajnos még ma senki sem kéri számon az önjelölt gyógyítóktól. Nem mellékes az sem, hogy a ló ki van-e képezve terapeutának. A Magyar Lovasterápia Szövetség 2002 októberében indította első hippoterápiás szakemberképzését. A leendő terapeuták épp e a cikk írásának napjaiban koptatják az iskolapadot és a nyergeket.
Biztonságos, hatékony gyógyító munkát csak "megfelelő végzettségű" lóval lehet végezni. Terápiás lovak kiképzése a balogunyomi Unicornis Egészségforrás Alapítvány lovasközpontjában folyik.
Talán az elkövetkező években megtalálja a méltó helyét hazánkban is a lovasterápia, és hozzáférhetővé válik a rászorulók többségének számára.

Sződy Judit
2002. november 6.
Forrás: [origo]

 

Lovastorna: gyógyító sport


lovasterápiaLovastorna: gyógyító sport
Hippoterápia és lovas akrobatika

A voltizsálás, azaz a mozgó lóra fel-, illetve róla leugrás lélegzetelállító mutatványa népi hagyományainkban gyakran megjelenik. A lovastorna mint sportág egyre népszerűbb, de a gimnasztikai gyakorlatok és a ló, mint élő gyógyászati segédeszköz kombinációja a gyógytestvnevelésben, gyógytornában is megkezdte térhódítását.
 
„Lovas nemzet a magyar”
…tartja a mondás. Ki ne emlékezne történelmünk azon időszakára, mikor mindenki rettegett a magyar lovasoktól, akik vágta közben megfordultak a ló hátán és így küldtek nyílzáport az ellenségre. A lovasakrobatika tehát hosszú múltra tekinthet vissza Magyarországon.
A sportág alapfeltétele a nyugodt és jól kiképzett lovastorna-ló. Első lépésben ki kell alakulnia a feltétlen és kölcsönös bizalomnak lovasban és lóban egyaránt. A lónak is van mit tanulnia, hiszen nem megszokott számára, hogy mindenféle akrobatikus mutatványokat végez lovasa; sőt gyakran több ember súlyát is tartania kell egyszerre.

A szakemberek szerint a lovastorna a többi lovas szakághoz (díjugratás, díjlovaglás, galopp) is remek előképzettséget ad. Gyakorlását kisiskolás korban el lehet kezdeni, nyolc-tíz évesen már versenyezhetnek is a gyerekek. Az alapgyakorlatok: felugrás, alapülés, zászló, olló, állás és lengés. Ezeket egy 15 méteres átmérőjű körön, futószáron vezetett egyenletes iramban vágtázó lovon végzik, és minden versenyen kötelező őket bemutatni. A bemutató része még az úgynevezett kűr, amely egy előre megkoreografált, zenére előadott gyakorlatsor.

A sportágban rendeznek csapat- és egyéni összecsapásokat is. A csapatversenyeken a kűrben két-három gyerek is van egyszerre egy lovon. A sportág különlegessége, hogy a gyakorlat aktív résztvevője az edző is, hiszen ő az, aki a kör közepén áll és a futószár, valamint egy hosszú ostor segítségével irányítja a lovat. Fontos tehát, hogy ló, edző és versenyző(k) teljes összhangban legyen(ek) egymással.

A lovastornát mint sportágat a Nemzetközi Lovasszövetség is elismeri. A Kerepesi úti Nemzeti Lovardában a Caprilli Lovas Klub és a Budapesti Lovas Klub rendelkezik lovastorna-szakosztállyal. Magyarországon még talán kevesen űzik ezt a sportot, de a számok azt mutatják: egyre népszerűbb; nemzetközi eredményeket is tud már felmutatni a műfaj.

Gyógylovaglás, hippoterápialovasterápia
Kevesen sejtik azonban, hogy a lovastorna nem csak cirkuszba illő mutatványok végrehajtását jelenti, hanem hatékonyan felhasználható gyógyászati célokra is. A gyógylovaglás még idegenül cseng a magyar nyelvben, pedi
 g a Budapesti Lovas Klub lovastorna-szakosztálya már évek óta résztvevője egy nemzetközi kísérleti programnak. A gyógylovaglás módszere Svájcból indult el, még a 60-as években. Felhasználható egyes mozgásszervi, ortopédiai megbetegedések javításában (pl. hanyagtartás, végtagfejlődési rendellenességek, gerincferdülés, csípőficam), eredményes továbbá a koordinációs- és egyensúlyzavarok, izombetegségek vagy a sclerosis multiplex esetében is. Ez a gyógyászati forma a hippoterápia nevet kapta, a görög hippo=ló szóból. A hippoterápia során a páciens passzívan veszi fel a ló mozgását, miközben a ló futószáron vezetve lépésben megy. A cél az egyenes testtartás kialakítása, az izületi mozgékonyság javítása, az izomzat erősítése. Kíválóan felhasználható még a gyógylovaglás gyógypedagógiai célokra is. Pszichés betegségek, kommunikációs, viselkedési és tanulási problémák, szellemi fogyatékosság és autizmus esetén javasolják a szakemberek.
A Magyar Lovas Szövetség tagegyesületei, ahol van lovastorna szakosztály:
- Budapesti Honvéd Sport Egyesület, Lovas Szakosztály, Széplaki Pál (1026 Budapest, Hidász. u. 2., 3762-721)
- Budapesti Lovas Klub, Somlay Tamás (1087 Budapest, Kerepesi u. 7., 3135-210)
- Caprilli Lovas Club, Dr. Bartha László (1087 Budapest, Kerepesi u. 7.)
- Epona SE Hortobágy, Zilahy István (4071 Hortobágy, Pf. 11., 52/369-020, 30/689-913)
- Integrál Lovasklub Kft., Magyar Tamás (9022 Győr, Közép u. 18., 96/414-920)
- Kecskeméti Lovas Club, Magyar Zsuzsa (6000 Kecskemét, Mathiász J. u. 3., 76/709-908)
- Pécsi Lovasklub, Szapper Imre (7601 Pécs, Üszögpuszta, 72/310-311, 72/436-289)
- Sóskúti Lovassport Klub, Litauszky Ferenc (2038 Sóskút, Bajcsy-Zsilinszky u. 61., 23/348-479, 23/348-406)
- Szentesi Kinizsi TE Lovasszakosztály, Szécsényi Péter (6600 Szentes, Gaál István u. 25., 63/313-687)
- Szilvásváradi MEDOSZ Sportkör, Dallos Andor (3348 Szilvásvárad, Egri út 16., 36/355-155, 36/355-133)
- Zrínyi Lovasclub, Kiss János (7400 Kaposvár, Liszt F. u. 29., 30/2161-389)

 2001-11-27 Marcsa Barbara
Forrás: mozduljvelunk.hu

- Terápiás lovaglás a gyakorlatban

 

Terápiás lovaglás a gyakorlatban

 

A kezdetek…

Kezdetben a legfontosabb feladat az, hogy a gyermekek megbarátkozzanak a lovakkal és megtanulják, hogyan kell viselkedniük a lovak környezetében, megtanulják az alapvető biztonsági “előírásokat”, szokásokat, meg kell ismertetni velük a lóápolással kapcsolatos mindennapi tennivalókat, melyek a következők:

                figyelemfelhívás a veszélyforrásokra

                a lóval, lakhelyével, életmódjával, testtájaival való ismerkedés

                a ló körüli munkák, gondozási feladatok megtanulása és végzése

                a ló le- és felszerszámozásának megismerése, sorrendiség betartása

                a gyermek kommunikációjának, kapcsolatteremtő képességének kialakítása, fejlesztése

                a lóhoz való helyes közeledés, a lóval való helyes bánásmód kialakítása során a helyes beszéd és viselkedés megtanulása, mind a lóval, mind társaival szemben - szociális viselkedésük fejlesztése

                magatartási problémák csökkentése, helyes személyiségi jegyek, tulajdonságok (felelősségtudat, önfegyelem, egymás munkájának megbecsülése, kiegészítése, megerősítése)

                pszichés és testi képességek fejlesztése ( gondolkodás, mozgáskoordináció, egyensúlyérzet, problémamegoldó képesség gazdaságos mozgásszervezés, laterális fejlődés )

Lovon ülve…

Ezután következnek a konkrét lovaglási helyzetekhez kapcsolódó gyakorlatok:

      
                lóra felszállás, leszállás

                ülésbiztonságot kialakító gyakorlatok

                egyensúlyt fejlesztő gyakorlatok

                törzs-, kar-, lábgyakorlatok (eszközökkel)

          A voltizsheveder a kezdő lovasok oktatásában nagy segítséget nyújt, méretéből adódóan nem változtat a ló és a lovas szoros kontaktusán, mindamellett lehetővé teszi szükség esetén a lovas megkapaszkodását, egyensúlyának visszanyerését.

A lovagoltatás során a következő feladatokat igyekeznek a gyerekekkel megvalósítani:

                egy ellazult izomállapot megéreztetése, megtanulása állásban és lépésben, mely a ló ritmusának átvételéhez kell - biztonságérzet kialakításához szükségesek

                lovon való helyes ülés megtanulása, rendszeres begyakorlása a gyakorlatok során, ülésbiztonság kialakítása

                aktív, minden izomra kiterjedő izommunka és izomerősítés elérése a lépésben haladó ló hátán eszközzel vagy eszköz nélkül végzett egyszerű kar-, láb- és törzsgyakorlatokkal

                a gyermek téri tájékozódásának fejlesztése a természeti tárgyak megmutogatásával, megnevezésével, a környezet megfigyelésével

                a szimmetria megéreztetése, a test középvonalának érzése, a helyes testséma, a magukról kialakított testkép fejlesztése

                a gyermekek figyelmének elvonása saját problémáikról, nehézségeikről, esetleges félelmeikről különböző eszközökkel (labda, kiskarika, nagykarika, vödör, bóják) végzett gyakorlatokkal

                a napjainkban oly gyakori tartáshibák, gerincproblémák (kisfokú gerincferdülés esetén is) és tartási rendellenségek kialakulásának prevenciója vagy a már kialakult probléma korrigálása lépésben haladó ló hátán végzett has- és hátizom-erősítő gyakorlatokkal

                az egymásra figyelés, az egymás segítésének képességének fejlesztése annak érdekében, hogy megtanulják: kellő fegyelmezettség, önfegyelem és önuralom híján figyelmetlenségük, rendetlenkedésük komoly veszélyt jelenthet magukra és társaikra nézve is

                bátorság, ügyesség, kitartás fejlesztése - egyes esetekben az ügetés jármód megismerése, kipróbálása az emberi mozgástól szokatlan diagonális szinkronmozgás megéreztetése érdekében

A lovagoltatás során a különböző érzékszervek, analizátorok a külső, belső érzékelés állandó, folyamatos változó hatása alatt állnak. Az állandó ritmusos mozgáshatást gyakorol a haptikus, taktilis, kinesztetikus érzékelés alakulására, fejlődésére. A lovaglással összefüggő új térátélés élménye, valamint a mozgó lóhoz való folyamatos alkalmazkodás segíti a pszichés és kognitív funkcióikban károsodott gyerekek figyelmének fejlődését. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a gyerekek figyelme tartósabbá nehezebben elterelhetővé válhat.

A lovaglás körülményeinél fogva alkalmas a korábban elsajátított mozgássémák (egyensúly, gyorsaság, ügyesség, gyakorlottság) javítására, finomítására valamint az új helyzethez igazodó mozgások megtanítására. Mindez nagyfokú figyelmet és koncentrációt igényel a lovasoktól. A mozgáskoordináció következtében a gyerekek mozgása rendezettebbé válik:

egyensúlyérzékük, téri orientációjuk javul

tartáshibájuk mérséklődik

nagy és finommozgásaik pontosabbakká válnak

fejlődik ritmusérzékük

fokozódik erőnlétük, nő edzettségük

                             

Maga a lovaglási helyzet megkívánja a lovastól, hogy a ló mozgása közben cselekedjen és ehhez képest gondolkodjon. A lovaglás során megvalósuló folyamatos mozgás cselekvésvezérléshez igazodó gondolkodási reakciót igényel. A gondolkodási reakció befolyásolható a ló jármódjának, mozgásgyorsaságának, a lovaglási területnek és az ehhez kapcsolt cselekvésnek együttes megváltoztatásával. A gondolkodással szoros összefüggésben van a beszéd is. A lovaglás nagyon jó lehetőséget kínál a kommunikáció fejlesztéséhez is. A szóbeli utasítások, a bemutatással egybekötött magyarázatok mind a beszéd megértését, a passzív és az aktív szókincset egyaránt fejlesztik. A gyerekek gyakran szavakkal is kísérik a gyakorlatokat ez mind a feladatok könnyebb bevésését, mind a beszédkésztetést, a beszédkedvet és a szókincset egyaránt növeli. A lovon ülve egyébként is sokkal oldottabbak, közlékenyebbek, szeretnek beszélni a lóhoz is. Emellett a foglalkozás vezetőjével és a tárasakkal is kommunikálni kell. Különösen autista vagy autisztikus személyiségvonásokkal rendelkező gyerekek esetében van különösen fontos szerepe a kommunikáció fejlesztésének. Ezt még elősegíthetik kis mondókák is.

A lovaglás elképzelhetetlen a másik fél figyelembevétele nélkül. Legyen szó akár a lóról, akár a többi társról vagy a lovardai környezet egyéb szereplőiről. A lovaglási környezet sok olyan elemet tartalmaz követelményeiben, amelyek a szocializálódást spontán vagy szervezett módon segítik elő. Értékes segítséget jelenthet ebben a tekintetben a lóval, lovaglással való érzelmi motiváltság. A foglalkozások során megtanulnak együttműködni egymással, segíteni a társaknak. A lovaglás fejleszti az önállóságot, aktivitást, a foglalkozásokon alkalmazott játékok fokozzák a találékonyságot, a problémamegoldást. A gyerekek számos pozitív megerősítéshez jutnak a feladatok, gyakorlatok elvégzése során. A sikerélmény önértékelésükre, énképükre is pozitívan hat és nem utolsó sorban ennél eredményesebb motiváló tényező sem sok van. Mindezen szakmai szempontok és eredmények mellett számunkra talán a legfontosabb dolog, hogy a gyerekek oldottak, vidámak a foglalkozásokon, élvezik a lovakkal és társaikkal való együttlétet és együttműködést, s nem egyszer számolják az ujjaikon hogy hányat kell még aludniuk, hogy újra jöhessenek lovagolni

Forrás: www.lovasterapia.iweb.hu  

- Négylábú doktorok
 (Forrás: Hölgyvilág)

- Négylábú doktorok II.
 (Szerző: if, forrás: hirtv.hu)

- Vágtázó doktorok
 (Szerző: Bacsó Viktória, forrás: deol.hu) 

- Gyógyulni lólépésben
 (Szerző: Erdei-Nagy Ibolya, forrás: zoldujsag.hu)

- A ló a legjobb tanítómester
(Írta: Tollár Sándor)

- Sajátos nevelési igényű gyerekek lóháton
(Szerző: Fenyvesi Károly, Forrás:  24ÓRa online)

- Az egyenes járás érzete
(Forrás: Hajdú Online)

- Gyógyíthat a lovas terápia
(Forrás: Napló)

- Gyógylovak hátán…
(Forrás: Népszabadság, Farkas József György)

 - Gyógymód sérült, gerincbeteg gyerekeknek 
(Forrás: MTV Napi Mozaik )


Fotók: Gál Ildikó


 

 2006. szeptember 15-17.


Irodalom a gyógylovaglásról az érdeklődők számára:

Rétháti Györgyi:

Hippoterápia - új kiegészítő kezelés a neurofiziológiai gyógytornában.  
Mozgásterápia, 1999/4
Gyógylovaglás Magyarországon  -  egy terapeuta szemével.    Lovas Nemzet, 2000. június
Milyen lovak alkalmasak lovasterápiára? Lovas Élet, 2000/8
Gyógylovaglásról – lovasoknak. Lovas Kalendárium, 2001
Minőségbiztosítás a lovasterápiában. Lovasfutár, 2001/5
Minőségbiztosítás a lovasterápiában. Lovas Élet, 2001/7
Lovasterápiás továbbképzési formák Ausztriában. Lovas Élet, 2002/7
Hippoterápia a német nyelvterületen. Lovasfutár, 2003/9


Kapcsolódó linkek:


www.lovasterapia.hu
www.gyogytornasz.hu


 
Welcome
 
Only Horses
 
Menü
 
Szavazás
Milyen az oldal?

A kedvencem
Nagyon jó
Állatira jó
Tetszik
Elmegy
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Hogy mennyi az idő?
 
Földi mennyország
 
Számláló
Indulás: 2006-12-20
 
Szavazás
Ha igen, írj ide:helga-94@freemail.hu
Be szeretnél lépni a Pony Club-ba?

Iiiiiiiiiiiiiiiiiigeeeeeeeeeen
Nem tudom
Lehet
Neeeeeem
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Thank's, hogy már ennyien voltatok!
 
Könnyű lovak
 
Felszerelés
 
Képek
 
Szavazás
Melyik a legjobb lovas oldal?

www.tarkalovasudvar.gportal.hu
www.lovasok.hu
www.pacce.gportal.hu
www.ponykvilaga.gportal.hu
www.kc.gportal.hu
www.pacce2.gportal.hu
www.horsesword.gportal.hu
EZ
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Naptár
2010. Június
HKSCPSV
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
<<   >>
 
Szavazás
Milyen legyen a stílus?

Baba
Rain
Mango
Manhunt
proMAX
xMAS
Venus
Kemy
Maradjon ilyen
Mi van? Milyen stílus?
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Pacis videók
 
Paci
 
HONLAPVERSENY
 

Egy tizenéves webmániás srác blogja, akit már 7 évesen rabul ejtett a weboldalkészítés! Ismerd meg, szólj be neki stb.    *****    DOLGOZNI AKARÓ ÉS DOLGOZNI TUDÓ SZAKÁCSOT AZONNALI KEZDÉSSEL FELVESZÜNK! RÉSZLETEKÉRT KATTINTSON! ÉTTEREM + PANZIÓ    *****    MINDEN MÉRTÉKBEN MANCHESTER UNITED! GYERE ÉS NÉZZ BE!    *****    Gyere és vegyél részt te is Magyarország egyetlen Darren Criss rajongói oldalán a HÚSVÉTI JÁTÉKOKON! :)    *****    Új köntösben pompázik a selenagomez.gp! Gyere és véleményezd a chatben! Új köntösben pompázik a selenagomez.gp!    *****    Egy blog, amit egy tizenéves lány ír. Nézz be!    *****    Kereskedelemben jártas,munkaerõt keresünk szolgáltatások értékesítésére, jutalékos rendszerben.Jelentkezés skype: inpill    *****    Rendszeres havi jövedelme lehet! Nincs belépési díj! Nincs havi díj! Nincs tagsági díj! Gyorsan katt. mielõtt megelõzik!    *****    VANESSA HUDGENS SZÕKE LETT! VANESSA HUDGENS SZÕKE LETT! VANESSA HUDGENS SZÕKE LETT! VANESSA HUDGENS SZÕKE LETT! VANESSA    *****    MEGVALÓSÍTJUK VÁGYAIT KI NEM MONDOTT GONDOLATAIRA IS VANNAK JÓ GRAFIKAI VÁLASZAINK. SOM & FARKAS KREATÍV GRAFIKAI STÚDIÓ    *****    KEIRA KNIGHTLEY - KEIRA KNIGHTLEY- AZ EGYETLEN MAGYAR RAJONGÓI OLDAL - KEIRA KNIGHTLEY - KEIRA KNIGHTLEY - KEIRA - KATT    *****    Van egy jó fényképed, videód, történeted kedvencedrõl, amit szívesen megosztanál másokkal is? Mire vársz még? Kattints!    *****    Perfidious - Blog - Rachel    *****    HA TE IS SZERETED A TV2-N FUTÓ MARICRUZ TELENOVELLÁT AKKOR NÉZZ BE HOZZÁNK 2013 EGYIK LEGSIKERESEBB MEXIKÓI NOVELLÁJA    *****    Látogass el Te is az ország egyetlen aktív Darren Criss rajongói oldalára, ahol mindig megtalálod a legfrissebb híreket!    *****    LOUDER ;; adott egy lány, akinek sok a mondanivalója, és az írás a mindene. rakd össze a kettõt. ;; LOUDER    *****    Boszorkányok, vérfarkasok, angyalok és démonok. Egy természetfeletti energia, titkok és legendák - Szerepjáték - RPG    *****    Arany Sas Gyógyszertár - Pécs    *****    Ha ezt megnézed, garantált a jókedv! ;) Kattints! Ha ezt megnézed, garantált a jókedv! ;) Kattints! # Állati Blog    *****    ARIANA GRANDE | A legnaprakészebb magyar rajongói oldal az angyalhangú énekesnõrõl! | ARIANA GRANDE